Landscape Quartet är musiker och ljudkonstnärer som skapar ekologisk ljudkonst med fokus på en dialog mellan naturen och akustiska musikinstrument. De närmar sig naturen med särskilt intresse för människans ingrepp i relief till landskapets andra karaktärsdrag, och arbetar med stigar och andra mänskliga avtryck i landskapet, likt sedimenteringar av historia som skrivits in i naturen. Kvartetten gör ingen radikal åtskillnad mellan natur och människa utan söker efter en modern förståelse av vår samhörighet med naturen. De platsspecifika projekt som de gör ute i naturen kan också få en representation i utställningar vilket skapar en ytterligare mångfald av uttryck som emanerar ur utmaningen att arbeta ute i naturen. Under PUSH 2014 presenterar Landscape Quartet dels en serie platsspecifika installationer i närheten av gasklockorna och en utställning med ljudkonst och videoverk som tillkommit under tre residensprojekt i Sverige under 2013-14.
Konsert 13.00 samt 18.00 (lilla gaskockan – fri entré)
Utställning 13.00 – 22.00 (lilla gasklockan – fri entré)
Bennett Hogg är tonsättare, improvisatör och violinist. Han undervisar vid Newcastle University och har arbetat med projekt vid STEIM i Amsterdam, EMS i Stockholm, The Royal Opera House Covent Garden, Newcastle-Gateshead AV Festival, DeMarco European Art Foundation Edinburgh. En stor del av hans produktion är elektronisk musik men han har också skrivit kammarmusik och är aktiv som friimprovisatör, bla utgivet på den Moskvabaserade etiketten Clinical Archives.
Sabine Vogel studerade jazzflöjtspel vid Anton Bruckner Conservatory i Linz, Österrike. Hon flyttade till Berlin år 2000 och bor sedan 2005 i Potsdam. Sabine Vogel fokuserar på ett specifikt utforskande av klangliga möjligheter, både genom nya spelarter och med elektronik. Från det klangliga mikrokosmos som flöjtens insida utgör skapar hon, med hjälp av mikrofoner inne i instrumentet, musik som projicerar denna insida till en yttre musik där olika perspektiv kan mötas. Hon har samarbetar ständigt med många namnkunniga tonsättare och musiker som t ex Anthony Braxton, Arto Lindsay, Axel Dörner, Andrea Neumann och Ensemble Zwischentöne.
Matthew Sansom är utbildad vid University of North Texas och i Sheffield där han avslutade sina doktorandstudier för Eric Clarke 1997. Med ett ben i klubb- och elektronikascenen och ett annat i fri improvisation har Matthew Sansom utvecklat en högst personlig stil som musiker och tonsättare. Han arbetar med installationskonst, konsertmusik, fri improvisation som DJ och konceptuellt med frågor omkring kreativitet och populärkultur. Han undervisar vid School of Arts, University of Surrey.
Stefan Östersjö är en Sveriges mest framträdande solister inom den nya konstmusiken. Sedan sin första soloCD (svensk Grammis 1997) har han kontinuerligt spelat in soloalbum och kammarmusik och turnerat i Europa, USA och Asien. Han har arbetat som solist med dirigenter som Lothar Zagrosek, Peter Eötvös, Pierre André Valade, Mario Venzago, Franck Ollu, Andrew Manze och Tuomas Ollila. Han inspirerar tonsättare till ny repertoar och nya användningsätt för stränginstrument från olika kulturer och världsdelar. Han bedriver sedan 2002 konstnärlig forskning vid Musikhögskolan i Malmö och sedan 2009 också vid Orpheusinstitutet i Gent. Han har publicerat artiklar i många olika sammanhang och föreläst och gjort master-class i USA, Asien och Europa
Landscape Quartet är in residence i Gävle med stöd från RANK och Arts and Humanitites Research Council, England.